Μουσική

Ο Α-ΘΑΝΑΤΟΣ "ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ" ΡΥΘΜΟΣ
ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΤΟΥ 1915...
27-12-2015

  Το παρακάτω ενδιαφέρον από μουσικής απόψεως απόκομμα, προέρχεται από την χριστουγεννιάτικη «Εστία» της 25ης Δεκεμβρίου. Η στήλη της ιστορικής ανασκόπησης μας μεταφέρει στην Αθήνα του 1915 και μας πληροφορεί ότι η κανταδοπληξία* στο χώρο της εκκλησιαστικής μουσικής καλά κρατεί. Αν και έχουν περάσει 11 έτη από την τοποθέτηση του Κωνσταντινουπολίτη πρωτοψάλτη και καθηγητή Κωνστ. Ψάχου στην διεύθυνση της νεοϊδρυθείσας Σχολής Βυζαντινής Μουσικής του Ωδείου Αθηνών, εντούτοις, οι κανταδόφιλοι τετραφωνισταί αποσπούν κολακευτικώτατους επαίνους για τις μουσικές εκτελέσεις τους. Σε σημείο να τους αποδίδονται μάλιστα μαγικές ιδιότητες,** όπως η νοερή μεταφορά των πιστών, εξ Αθηνών εις... Φανάριον! Η δε ασύγκριτη δύναμη της μουσικής τους μαγείας, επιτείνεται ακόμη περισσότερο, αν αναλογιστεί κανείς ότι εκείνη ακριβώς την εποχή στο Φανάρι, μεσουρανεί από τεσσάρων ήδη ετών ο Άρχων... Ιάκωβος Ναυπλιώτης!


* Ο όρος ανήκει στον Παναγιώτη Σ. Αντωνέλλη, τ. Αντιπρόεδρο του "Συλλόγου των Φίλων της Βυζαντινής Μουσικής", συγγραφέα του σημαντικού για την ιστορία της βυζαντινής μουσικής βιβλίου, «Η Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική, ιστορική ανασκόπησις και εξέλιξις αυτής κατά τους καθ' ημάς χρόνους», Αθήναι 1956. 
** Θαυμαστής του Ι. Σακελλαρίδη εξ άλλου, τον περιγράφει ως "μάγο ψάλτη που συγκινεί και μαγεύει...", σημειώνοντας ότι "Όσοι δεν ηκούσατε τον Σακελλαρίδη δεν διεκπεραιώθητε από του παγερού της ύλης χειμώνος προς το ανθηφόρον Έαρ!...", κ.α.
Επιμέλεια babiscook 27-12-2015








«Ω! ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΑΝΤΑΝΑΣΣΑ»
28-11-2015

  Την Κυριακή 22 Νοεμβρίου στα πλαίσια των Πρωτοκλητείων 2015, ο Βυζαντινός Χορός της Πολυφωνικής Χορωδίας Πατρών επί τη επαναλειτουργία του ιστορικού Ιερού Ναού της Παντανάσσης μετά πάροδο επταετίας αντισεισμικών εργασιών, παρουσίασε πρόγραμμα ύμνων αφιερωμένων στην Θεοτόκο με τίτλο «Ω! Παναγιά Παντάνασσα». Ακολουθεί ο πολυέλεος «Λόγον Αγαθόν» του Ρυσίου σε ήχο άγια, σύμφωνα με τη διασκευή του Θρ. Στανίτσα.






Εικόνα & ήχος, babiscook



                   



ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΕ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΠΡΑΪΓ
26-6-2015

   Ο Πρωτοψάλτης Χρίστος Σερέτης μιλά για το  σύστημα εκμάθησης βυζαντινής μουσικής για τυφλούς, το σύστημα Μπράιγ.







ΓΙΑΤΙ Η ΗΧΟΓΡΑΦΗΜΕΝΗ ΦΩΝΗ ΣΑΣ
ΔΕΝ ΑΡΕΣΕΙ ΟΥΤΕ ΣΕ ΕΣΑΣ;

21-6-2015

   Έχει συμβεί σε όλους. Όταν, ειδικά την πρώτη φορά, κάποιος ακούσει ηχογραφημένη τη φωνή του παθαίνει σοκ. Και ποτέ δεν του αρέσει.
   Για αυτό υπάρχει εξήγηση και μάλιστα επιστημονική. Ο λόγος που κανείς δεν αναγνωρίζει τη φωνή του όταν την ακούει ηχογραφημένη έχει να κάνει με τις λειτουργίες του αυτιού μας, στα εξωτερικά, μέσα και εσωτερικά μέρη του. Το μεσαίο τμήμα είναι αυτό που ενισχύει και μεταφέρει τον ήχο στο εσωτερικό μέρος το οποίο τον μεταφράζει σε σήματα προς τον εγκέφαλο.

   Οι ήχοι που εισέρχονται στα αυτιά μας είναι δύο ειδών: Αυτοί που μεταφέρονται με τον αέρα (εξωτερικοί ήχοι, όπως το να ακούμε τη φωνή μας ηχογραφημένη) και αυτοί που μεταφέρονται με τα κόκαλα (το να ακούμε δηλαδή τη φωνή μας την ώρα που μιλάμε).
   «Όταν οι άνθρωποι ακούν τη φωνή τους ηχογραφημένη, οι ήχοι που προκύπτουν από τα κόκαλα τους οποίους, όμως έχουν μάθει να ακούν ως μέρος της φωνής τους, λείπουν. Ακούν μόνο τη φωνή τους όπως τη μεταφέρει ο αέρας, όπως δηλαδή την ακούν όλοι», τονίζει ο ωτορινολαρυγγολόγος Κρις Τσανγκ μιλώντας στo NBC.
   «Ουσιαστικά αυτή η απαίσια φωνή που ακούμε όταν έχουμε ηχογραφήσει τον εαυτό μας είναι αυτή η φωνή που ακούν όλοι οι άλλοι. Και αυτός είναι και ο λόγος που όλοι, όταν ακούμε τη φωνή μας ηχογραφημένη, ξαφνιαζόμαστε, ξινίζουμε και παραξενευόμαστε», προσθέτει.

<< Πηγή






ΟΤΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΙΑΘΕΣΗ ΓΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ!
| Η μουσική στην υπηρεσία της εκπαίδευσης |

21-6-2015

   Το φανταστικό τραγούδι που ο Στέργιος έγραψε για τον μαθητή του τον Μιχάλη, δεν ήρθε απ' το πουθενά. Συχνά οι σχέσεις των δασκάλων με τους (φαινομενικά) λιγότερο τυχερούς μαθητές είναι στοργικές και συγκινητικές. Αυτό που αρέσει στην περίπτωση αυτού του δασκάλου και αυτού του μαθητή στην Ρόδο, είναι πως η απόλαυση και η χαρά βιώνεται και απ' τις δύο πλευρές. Δείτε το βίντεο:


   Λέει ο ίδιος: «Ο μαθητής μου ο Μιχάλης κι εγώ, αποχαιρετούμε τη φετινή σχολική χρονιά τραγουδώντας μαζί ένα τραγούδι που έγραψα για εκείνον. Για όλα όσα μου έμαθε. Το αφιερώνουμε σε όλους εμάς τους μεγάλους και "σοφούς" που πολλές φορές ξεχνάμε τις πιο απλές αλλά σημαντικές λεπτομέρειες της ζωής. Ευχαριστούμε όσους στάθηκαν δίπλα μας τη φετινή χρονιά, και ειδικότερα την οικογένεια του Μιχάλη. Καλό καλοκαίρι σε όλους!»
   Μερικές φορές θεωρούμε ότι είμαστε ήρωες επειδή βοηθάμε τους άλλους, και ίσως το προβάλλουμε και με κάποια περηφάνια τονίζοντας το πόσο χάρηκαν οι «ευεργετημένοι». Δεν συμβαίνει αυτό εδώ. Το αντίθετο: ο δάσκαλος τονίζει συνεχώς πως αυτός είναι ο τυχερός, πως αυτός έμαθε πράγματα, με σεμνότητα ουσιαστική και αναζωογονητική. Ας πούμε, στο Facebook του, τον Μάρτιο ανέβασε την παρακάτω φωτογραφία, γράφοντας: Και είναι και οι στιγμές που λες: "Δε μπορεί να είμαι εγώ ο πιο τυχερός δάσκαλος του κόσμου... " Κι όταν κάτω απ' τη φωτογραφία, οι φίλοι του έγραψαν όμορφα λόγια, ο ίδιος δεν τα θεώρησε καθόλου δεδομένα:


«Δεν έχω λόγια... Όλα αυτά τα σχόλια μας συγκίνησαν τόσο πολύ. Ήθελα μέσα απ αυτή την φωτογραφία να δείξω σε όλους μου τους φίλους το καμάρι μου. Τον Μιχάλη, ο οποίος σχεδόν πάντα φοράει αυτό το αξεπέραστο χαμόγελο. Χωρίς να το ξέρει καν ο ίδιος, κάθε μέρα με διδάσκει πιο πολλά από όσα του διδάσκω εγώ. Για αυτό είμαι λοιπόν τυχερός.»
   Στο τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς ο Στέργιος είχε χρησιμοποιήσει πάλι τη μουσική, για να ενώσει αυτή τη φορά μαθητές 7 διαφορετικών εθνικοτήτων. Εξηγεί ο ίδιος: «Για καιρό ετοιμάζαμε κάτι με την τάξη που ανέλαβα. Μια "άλλη" τάξη με παιδιά απο 7 διαφορετικές χώρες προέλευσης. Μία τάξη "πλούτου" που μόνο χαρές μπορεί να προσφέρει στον δάσκαλό της. Ήθελα λοιπόν φεύγοντας να μείνει κάτι σε αυτά τα παιδιά (και σε όλα τα παιδιά). Έγραψα στίχους, τα παιδιά έπαιξαν μουσική, τραγούδησαν, μίλησαν στις δικές τους γλώσσες πάνω σε ένα πανέμορφο Βαλς του Shostakovich που συνέθεσε το 1938. Όλα αυτά τα αξιοποίησε ο συνάδελφος και ΦΙΛΟΣ Πάνος Δρακόπουλος και με την βοήθεια της τάξης του γεννήθηκε αυτό το τραγούδι, που ήταν το κερασάκι στην γλυκιά εμπειρία της χρονιάς. Ο στόχος μας είναι το τραγούδι αυτό να εμπνεύσει, να δώσει δύναμη, να κάνει την αγάπη να ξεπερνάει την διαφορετικότητα. Ας ταξιδέψει λοιπόν και όπου το βγάλει ο άνεμος. Όπου και να φτάσει σίγουρα θα κάνει καλό
   Σε μια περίοδο που οι δάσκαλοι, στραβωμένοι απ' τις περικοπές των μισθών τους, θα μπορούσαν να αδιαφορούν για τα πάντα ή έστω να προσφέρουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα (και μερικοί το κάνουν), είναι ελπιδοφόρο να βλέπεις νέους δασκάλους και δασκάλες να χρησιμοποιούν όλη τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους - και τον ελεύθερο χρόνο τους φυσικά.
   Έχω γνωρίσει πολλούς τέτοιους τα τελευταία χρόνια, στην Θεσσαλονίκη, την Κομοτηνή, την Αθήνα, την Ρόδο... Το κοινό που είχαν, πέρα απ' το αίσθημα ευθύνης και την αγάπη για τα παιδιά, ήταν μια ευγενής ιδιοτέλεια: Ήταν καλοί και δημιουργικοί δάσκαλοι γιατί αυτό έκανε τους ίδιους πρώτα πρώτα να νιώθουν όμορφα. Το να απολαμβάνεις τη δουλειά σου και να νιώθεις ότι -ασχέτως της βοήθειας που μπορεί να προσφέρεις- γίνεσαι εσύ ο ίδιος καλύτερος και πιο ευτυχισμένος είναι τελικά το μυστικό μιας Καλής Ζωής. Πηγή: www.lifo.gr


                                                                                               

ΙΑΚΩΒΟΣ ΝΑΥΠΛΙΩΤΗΣ,  ΑΡΘΡΟ ΣΤΟ "ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΒΗΜΑ" ΤΗΣ 23-10-1939

19-12-2014

Η πηγή της ενταύθα "αλίευσης"
  Από την εφημερίδα "Ελεύθερον Βήμα" της 23ης Οκτωβρίου 1939 παρατίθεται άρθρο της κας Σοφίας Κ. Σπανούδη (1878-1952), μουσικού και συγγραφέως, που διετέλεσε καθηγήτρια πιάνου στην Πόλη, με αναφορά στο πρόσωπο του άρχοντος μεγάλου πρωτοψάλτου Ιάκωβου Ναυπλιώτη.  Ήταν το έτος κατά το οποίον ο Ναυπλιώτης είχε αποχωρήσει από το πατριαρχικό στασίδι με τον τίτλο του "Επιτίμου Πρωτοψάλτου της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας" και εφησύχαζε πλέον εν Αθήναις, όπου και εκοιμήθη εν Κυρίω στις 5 Δεκεμβρίου 1942 στο Ψυχικό. Η Κωνσταντινουπολίτισσα μουσικοκριτικός αποτυπώνει τις εντυπώσεις της από την παρουσία του μεγάλου πρωτοψάλτου κατά την Κυριακή 15 Οκτωβρίου 1939 στον Μητροπολιτικό Ναό της Ευαγγελίστριας, όταν ύστερα από επιθυμία του τότε Αρχιεπισκόπου Αθηνών Χρυσάνθου του από Τραπεζούντος, έψαλε το Δοξαστικόν του Όρθρου. (Αποθηκεύστε την εικόνα για πιο ευμεγέθη γράμματα)




                                     
              


ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ, "ΟΔΗΓΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΘΕΩΣΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΠΡΟΣ ΑΛΛΟΤΡΙΑ"

28-11-2014

Ο Λ. Αγγελόπουλος στην τελευταία αναστάσιμη
ακολουθία της 20-4-2014 εν μέσω μελών της Ελληνικής
Βυζαντινής Χορωδίας.  Διακρίνεται δεξιά του ο
Κωνσταντινουπολίτης Πρωτοψάλτης Κ. Μαφίδης
  Εκδήλωση-αφιέρωμα στον μακαριστό Άρχοντα Πρωτοψάλτη της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως και ιδρυτή της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας Λυκούργο Αγγελόπουλο, πραγματοποιήθηκε στις 23 Νοεμβρίου στο πνευματικό κέντρο του Ιερού Ναού Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, στο πλαίσιο του προγράμματος εκδηλώσεων "Ενορία εν δράσει".
   Κύριος ομιλητής της εκδήλωσης ο Πρωτοπρεσβύτερος Θωμάς Χρυσικός, προϊστάμενος του Ιερού Ναού Αγίας Ειρήνης (οδού Αιόλου), προέβαλε μεταξύ άλλων την βαθιά γνώση παρά του αειμνήστου δασκάλου των "θεολογικών κόμβων" της λατρείας, άνευ της οποίας δύσκολα μπορεί κανείς να απολαύσει και να κατανυγεί κατά την θεία μυσταγωγία, αλλά και την απόσταση που τον χώριζε από την μετάλλαξη της ιεράς ακολουθίας σε διαγωνισμό μουσικών εκφωνήσεων και αντιφωνήσεων, όπου πέραν των ψαλτών, επίσκοποι, πρεσβύτεροι, διάκονοι, διαγκωνίζονται να κατακτήσουν το ακουστικό και μουσικό πλεονέκτημα έναντι αλλήλων, αλλά κυρίως έναντι του μάλλον αμέτοχου και διερωτώμενου λαού...




                                       


ΒΙΝΤΕΟ-ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΧΟΡΩΔΙΑΣ ΠΑΤΡΩΝ "Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ".

9-10-2013

  Ακόμη μία ιστορική παραγωγή της πάλαι ποτέ Κρατικής Τηλεόρασης βλέπει το φως της δημοσιότητας, χάριν των απανταχού φίλων της Βυζαντινής Μουσικής. Πρόκειται για δύο ημίωρες καταγραφές της  ΕΤ-1 που έλαβαν χώρα στο Νέο Ιερό Ναό του Αγίου Ανδρέου Πατρών, στα πλαίσια του εορταστικού αναστάσιμου προγράμ- ματος για το 1988. Ο Παναγιώτης Μυλωνάς παρουσιάσε τις εκπομπές "Ερχόμενος ο Κύριος..." (Μ.Δευτέρα 4-4-1988) και "Σήμερον κρεμάται επί ξύλου..." (Μ.Πέμπτη 7-4-1988), με ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας τους οποίους αποδίδει η βυζαντινή χορωδία Πατρών "Ο Απόστολος Ανδρέας".


   Την χορωδία διευθύνουν οι πρωτοψάλτες Ανδρέας Σαββανής και Αθανάσιος Παπαναγιώτου στην πρώτη και δεύτερη καταγραφή αντίστοιχα. Προλογίζει επίκαιρα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης πρώην Πατρών κ. Νικόδημος.



               



ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ ΨΑΛΤΗ.

2-10-2013

Εν τη παλάμη και ούτω βοήσωμεν...
Με μότο Όλη η αλήθεια με... ένα κλικ! η ιστοσελίδα του Αγιορείτικου Βήματος παρουσιάζει το Εγχειρίδιο του Κακού Ψάλτη.

Γιούρο (€): Απαίτησε μια αμοιβή υψηλότερη από την προβλεπόμενη για να επιβεβαιώσεις το ψαλτικό σου κύρος αλλά και για να σπρώξεις τα έξοδα της οικογένειάς σου. Βάλε συγκεκριμένη ταρίφα για κάθε βάπτιση ή γάμο. Απαίτησε το δώρο των Χριστουγέννων ή του Πάσχα. Το δικαιούσαι διότι τις Άγιες μέρες εργάζεσαι περισσότερο. 

Συχνότητα: Μη συμμετέχεις ποτέ σε καθημερινές ακολουθίες. Αφού δεν πληρώνεσαι επιπλέον γιατί να σπαταλάς χρόνο και ενέργεια σε σαρανταλείτουργα, Παρακλήσεις, Μικρούς Εσπερινούς και Απόδειπνα;

Καριέρα: Αν είσαι αριστερός ψάλτης φρόντισε με κάθε τρόπο να γίνεις δεξιός. Αν είσαι δεξιός ψάλτης κράτα με νύχια και με δόντια αυτή τη θέση. Αν βρεθεί κάποιος καλύτερος από σένα μην τον αφήσεις με τίποτα να σου πάρει τη θέση. Το δεξί ψαλτήρι σου ανήκει δια βίου όπως και το επισκοπικό αξίωμα.

Πισινή: Μην συνεργαστείς με κάποιον που έχει ιδιαίτερο χάρισμα στην Βυζαντινή μουσική διότι μπορεί να σε κάνει να νιώθεις μειονεκτικά και ίσως αργότερα σου πάρει τη θέση.

Χορωδία: Φτιάξε μια χορωδία με άτομα που τους αρέσει η μουσική και η επίδειξη.

Ισοκράτημα: Αν δεν βρίσκεις τα κατάλληλα άτομα πάρε ένα ηλεκτρονικό μηχάνημα να σου κρατάει το ίσον. Όσοι δεν ξέρουν θα θαυμάσουν που η φωνή σου πολλαπλασιάστηκε.

Φιλαρέσκεια: Να θυμάσαι αδιαλείπτως ότι δεν απευθύνεις την ψαλμωδία σου στο Θεό εκ μέρους των ανθρώπων αλλά ότι χρησιμοποιείς την ψαλμωδία στο Θεό για να αρέσεις στους ανθρώπους.

Χλίδα: Να εκχυδαΐζεις και να παραμορφώνεις τη φωνή σου τραβώντας ασύστολα τις άκριες των λέξεων. Να προσθέτεις κορδέλα, γαργάρισμα, κορώνα, τρέμουλο, και μουρμούρα για να μην καταλαβαίνει κανείς τι λες ώστε το ψάλσιμό σου να εκφράζει το... άρρητο. Ο πιο κατανυκτικός ήχος δεν είναι ο πλάγιος του δευτέρου αλλά ο «θορυβώδης της κραιπάλης».

Μαέστρος: Πάρε μια μπαγκέτα και κούνα την επιδεικτικά ώστε να συντονίζεις τους βοηθούς σου. Αν θες να επιδείξεις ταπείνωση μην πάρεις μπαγκέτα. Κούνα τα χέρια σου όπως ο Μίκης Θεοδωράκης σε ζωντανή συναυλία και κάνε γκριμάτσες πάθους. Θα σε προσέξουν οπωσδήποτε.


Ηθοποιός σημαίνει φως!

Λάμπα: Αν ο ιερέας αρνείται να τοποθετήσει ειδικό προβολέα πάνω από το ψαλτήρι, μην κάνεις πίσω. Κρέμασε πρόχειρα από πάνω σου ένα καλώδιο με μια λάμπα κατοστάρα. Ακόμη και αν εσύ δεν βλέπεις καλά τα κείμενα … θα βλέπουν καλά εσένα οι θαυμαστές σου. Άλλωστε η ορθοδοξία είναι η θρησκεία του φωτός.

Σόλο: Σε κάποια σημεία της Ακολουθίας να κάνεις σόλο. Ρίξε τους υπόλοιπους χαμηλά να κρατάνε το ίσον και εσύ πάτε τέρμα γκάζια να φτάσεις τις κραυγές σου στον ουρανό. Σύμφωνα με το ψαλμικό «Κύριε εκέκραξα προς Σε, εισάκουσόν μου» αν κράζεις δυνατά θα εισακουσθείς οπωσδήποτε.


Φαίνεσθαι: Αν η θέση του ψάλτη δεν είναι αρκετά υπερυψωμένη απαίτησε από το εκκλησιαστικό συμβούλιο να διατεθούν χρήματα για να κατασκευαστεί ειδικό βάθρο. Δεν είναι σημαντικό μόνο να ακούγεσαι αλλά και να φαίνεσαι!

Συστάσεις: Αν παρ' ελπίδα αναγκαστείς να εγκαταλείψεις τη θέση σου, μην απελπίζεσαι. Φτιάξε ένα βιογραφικό σημείωμα και ηχογραφημένα αποσπάσματα που να αναδεικνύουν τα ψαλτικά σου προσόντα. Προσέγγισε κάποιον επίσκοπο για να σου δώσει μια προχωρημένη συστατική επιστολή. Στείλε το υλικό σε όλους τους μεγάλους Ναούς που βρίσκονται στις πλούσιες περιοχές που σε συμφέρει να «διακονήσεις».

Διόρθωση: Αν ο παπάς κάνει κάποιο λάθος στις εκφωνήσεις ή στο τυπικό διόρθωσέ τον με δυνατή φωνή. Θα φανεί ότι ξέρεις καλύτερα. Αν κάποιος από τη χορωδία κάνει λάθος ρίξε του ένα αυστηρό, υποτιμητικό βλέμμα διότι σε εξέθεσε.

Συντομία: Στον όρθρο μην επιτρέψεις να διαβαστούν όλες οι ωδές. Γιατί να χάνουμε χρόνο με αναγνώσματα όταν μπορούμε να προβάλλουμε με άνεση την αξία μας στα στιχηρά των Αίνων;

Κορώνα: Αν βγάλεις μια δυνατή κορώνα κοίτα με την άκρη του ματιού σου το εκκλησίασμα για να εξακριβώσεις αν άρεσες.

Λυγμός: Αν ψάλλεις με συγκίνηση κάποιον ύμνο πίστεψε ότι έχεις ανέβει πνευματικά.

Ροκ: Βάλε τα ηχεία να παίζουν σε ένταση ροκ συναυλίας ώστε να δώσεις την ευκαιρία στους ακροατές να θαυμάσουν τη δύναμη της φωνής σου. Νιώσε ισχυρός με τον πνευματικό θόρυβο που προκαλεί το λαρύγγι σου.

Ξεκούτισμα: Αν έχεις περάσει τα –ήντα και η φωνή σου έχει γεράσει μην το βάζεις κάτω. Μην αφήσεις κανένα νεότερο να σου πάρει τη θέση. Μην ξεχνάς ότι η ψαλτική θεμελιώνει την ταυτότητά σου και ενισχύει το εγώ σου. Εφάρμοσε το … “ Dum spiro pselno ”.

Δικαίωμα: Αν ξεκίνησες στα νιάτα σου να ψέλνεις από αγάπη για το Θεό και με τα χρόνια έχασες τον μπούσουλα και βυθίστηκες στον εαυτό σου και την αμαρτία … μην ανησυχείς! Συνέχισε να ψέλνεις! Κανείς δεν σκανδαλίζεται. Η παιδική σου ηλικία αναπληρώνει τη μετάνοια.

Λίαν πρωί μυροφόροι έδραμον...
Χαλαρά: Στις Ακολουθίες μην πηγαίνεις ποτέ από την αρχή του όρθρου διότι αφενός θα κουραστείς και αφετέρου δεν υπάρχει κανείς να σε ακούσει. Να πηγαίνεις προς το τέλος του όρθρου τότε που αρχίζει να μαζεύεται ο κόσμος.


Προνόμιο no 1: Απαίτησε από τον παπά να σου στέλνει στο ψαλτήρι το αντίδωρο με τη σφραγίδα σωστά τυλιγμένο σε χαρτί, πριν από τη λήξη της Θείας Λειτουργίας. Το δικαιούσαι επειδή προσφέρεις περισσότερα από τους άλλους.

Προνόμιο no 2: Όταν γίνεται αρτοκλασία να απαιτείς ένα ολόκληρο άρτο για το σπίτι. Δεν πειράζει που τους έχετε βαρεθεί στην οικογένειά σου. Να τους δίνεις σε συγγενείς και γείτονες για να ανεβάζεις το κύρος σου με την προσφορά αυτή αλλά και με το να τους θυμίζεις ότι είσαι άνθρωπος της Εκκλησίας.

Ανωτερότητα: Πάνω στο ψαλτήρι να νιώθεις διαφορετικός από το υπόλοιπο εκκλησίασμα. Οι άλλοι απλά παρακολουθούν ενώ εσύ με το χάρισμα της φωνής σου τους ανεβάζεις στον ουρανό. Είσαι ο πρωταγωνιστής.

Μοναδικότητα: Απάλλαξε όλους τους πιστούς από τη δυνατότητα της ψαλμωδίας. Να τα λες όλα εσύ με τη χορωδία και τους ιερείς ώστε ο λαός να μετέχει παθητικά σαν να παρακολουθεί θεατρική παράσταση.

Ρόμπα: Η μαύρη μακριά ρόμπα είναι must. Σου προσθέτει κύρος και σε κάνει να ξεχωρίζεις. Όταν την φοράς μοιάζεις με ουρανοβάμονα καλόγερο και κερδίζεις ηθικά points.

Τα παιδία: Όταν έλθει η στιγμή της απαγγελίας του «Πάτερ ημών» βάλε ένα «δικό σου» παιδάκι να το απαγγείλει πρόχειρα και βιαστικά. Έτσι θα φανεί ότι αγαπάς τα παιδιά και ότι στηρίζεις έμπρακτα το ευαγγελικό «άφετε τα παιδία ελθείν προς με». Σε όλους αρέσει αυτή η αιφνίδια ανατροπή της εσωτερικής ισορροπίας της Ακολουθίας.

Άμεμπτον: Αν στην προσωπική σου ζωή τα έχεις κάνει θάλασσα μην ανησυχείς. Ακόμη και αν είσαι φίλαυτος, οργίλος, φιλοχρήματος και πόρνος κανείς δεν σκανδαλίζεται. Με την ασκητική-νηπτική πράξη της ανάβασής σου στο ψαλτήρι οι αμαρτίες σου συγχωρούνται. Το αναλόγιο αθωώνει και εξαγνίζει.

Σνομπάρισε: Αν παρατηρήσεις ότι κάποιος συνεσταλμένος νέος ή νέα συμμετέχει συχνά στις ακολουθίες μην τον-ην προτρέψεις να ανέβει στο «ψαλτήρι». Αν κάποιος άγνωστος τολμήσει να σε πλησιάσει με τη διάθεση να ψάλλει, ρίξε του μια επικριτική και αδιάφορη ματιά για να τον ενισχύσεις στην ταπείνωση. Μετά από λίγο θα απομακρυνθεί μόνος του από το αναλόγιο.

Ρόλος: Δεν είναι απαραίτητο να εξομολογείσαι και να μεταλαμβάνεις. Εσένα άλλος είναι ο ρόλος σου στην Εκκλησία. Τα δρώμενα δεν αφορούν σε εσένα αλλά στους ακροατές σου.

Ξεσάλωμα: Αν δεν υπάρξει ιεροκήρυκας η ώρα του «κοινωνικού» είναι όλη δική σου. Βγάλε το άχτι σου με μια άσχετη ψαλμωδία διανθισμένη με τραβηγμένα τεριρέμ. Με αυτόν τον τρόπο θα προσφέρεις σε όσους πρόκειται να μεταλάβουν ένα ισχυρό κίνητρο κατάνυξης και μετανοίας.

του ψυχολόγου Νικήτα Καυκιού

* το παραπάνω άκρως διεισδυτικό ψυχογράφημα γράφτηκε και πρωτοεμφανίστηκε στο διαδίκτυο τον Ιανουάριο του 2007 και η ανάρτηση του Αγιορείτικου Βήματος αποτελεί αναδημοσίευση, προς γνώση και συμμόρφωση...



           



ΧΑΙΡΕ Η ΤΟΥΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΟΥΣ ΑΛΟΓΟΥΣ ΕΛΕΓΧΟΥΣΑ. ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΖΟΥΡΑΡΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΚΑΘΙΣΤΟ ΥΜΝΟ.

7-4-2013

  Τα πρώτα 23 λεπτά της τηλεοπτικής αυτής συζήτησης είναι αφιερωμένα στην προσέγγιση και ανάλυση στίχων των 24 οίκων των Χαιρετισμών της Παναγίας με την οξεία κριτική ικανότητα του Κώστα Ζουράρι. Οικοδεσπότης της εκπομπής είναι ο εκπαιδευτικός Δημήτριος Νατσιός. Άξιος ιδιαίτερης προσοχής είναι ο σχολιασμός του στίχου "Χαίρε αυλή λογικών προβάτων" !








"ΗΧΩ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ", ΤΟ ΝΕΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΤΗΣ ΟΜΟΓΕΝΕΙΑΣ

7-12-2012


   Εδώ και μήνες (Απρίλιος 2012) αντηχεί σε όλο τον κόσμο, ο πρώτος ελληνικός διαδικτυακός μουσικός ραδιοφωνικός σταθμός της ομογένειας. Η "Ηχώ της Πόλης", όπως ονομάζεται, αποτελεί μια πλατφόρμα επικοινωνίας του ελληνισμού της διασποράς με τον ελληνισμό της Κωνσταντινούπολης και της Ελλάδας. Εκπέμπει από την Κωνσταντινούπολη και οι ακροατές της συντονίζονται από 72 χώρες του κόσμου, ξεπερνώντας καθημερινά τους 5.500 χιλιάδες! Έχει δημιουργηθεί χάρη στην πρωτοβουλία  ομάδας νέων με επικεφαλής τον δημοσιογράφο Ανδρέα Ρομπόπουλο.
    Ο σταθμός εκπέμπει καθαρά ποιοτική και ελληνική μουσική, με έντεχνο, λαϊκό πρόγραμμα και ρεμπέτικα τραγούδια. Το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει πολλές ζωντανές εκπομπές. Επώνυμα ονόματα όπως η Πέμη Ζούνη, ο Στέλιος Παρλιάρος και η Τζένη Σταυροπούλου, προσφέρθηκαν εθελοντικά να έχουν την δική τους εκπομπή. Καθημερινά, μεταδίδονται τρία ενημερωτικά δελτία για τις εκδηλώσεις των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης και πέντε ειδησεογραφικά με γεγονότα που αφορούν τον ελληνισμό της Πόλης και τα ελληνοτουρκικά.

   Εκ των βασικών στόχων της "Ηχούς", είναι φυσικά η ανάδειξη του ελληνικού πολιτισμού και μέσα σε αυτά τα πλαίσια εντάσσεται η ζωντανή μετάδοση κάθε Κυριακή πρωί στις 8.30 της Θείας Λειτουργίας, μέσα από τον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι.
Το σήμα του σταθμού "ντύνει" η μουσική της Ευανθίας Ρεμπούτσικα από την "Πολίτικη Κουζίνα". Μπορείται να συνδέεστε στο νέο σταθμό κλικάροντας την σχετική photo της "Ηχούς" από την δεξιά στήλη.

Η Ηχώ της Πόλης εκπέμπει από την διεύθυνση www.ihotispolis.com



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+

«ΤΟΝ ΑΡΧΟΝΤΑ ΧΡΗΝΑΙ ΜΗΔΕΝ ΦΡΟΝΕΙΝ ΘΝΗΤΟΝ, ΑΛΛΑ ΠΑΝΤ' ΑΘΑΝΑΤΑ» (Ο Άρχων πρέπει τίποτε να μη σκέπτεται ως θνητός, αλλά ως αθάνατος), Βίας ὁ Πριηνεὺς 625-540 π.Χ.

X